آموزش

6 اشتباه رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال

فراموش نکنیم که بازار رمز ارزها چیزی نیست که هرکس یک‌شبه به آن مسلط شود. گاهی در بازارهای مالی افراد تصمیماتی می گیرند که ناشی از تجربیات کم آن‌هاست. این تصمیمات اشتباه ممکن است فرد را دچار ضررها و زیان های مالی زیادی کند.

بنابراین بهتر است با اشتباهات رایج در خرید و فروش ارز دیجیتال آشنا شوید تا از وقوع مجدد چنین اشتباهاتی تا حد زیادی جلوگیری کنید. در این مقاله قصد داریم معمول‌ترین و رایج‌ترین اشتباهاتی را که کاربران مرتکب شده‌اند، معرفی کنیم، تا انتها همراه ما باشید.

 

1- دقت کنید تا دارایی خود را به آدرس اشتباه ارسال نکنید

یکی از مواردی که موجب ضرر جبران‌ناپذیر برای معاملات می‌شود، ارسال رمزارز به آدرس‌های اشتباه است، به این دلیل که اگر دارایی به آدرس اشتباه ارسال شود دیگر به هیچ وجه نمی‌توان تراکنش را لغو کرد و پول از دست رفته را برگرداند. این اتفاق معمولا به دلیل بی‌حواسی ارسال‌کننده در هنگام وارد کردن آدرس کیف پول مقصد در صفحه تراکنش‌ها رخ می‌دهد.

برای اینکه با این قبیل مشکلات مواجه نشوید، باید در واردکردن صحیح آدرس‌ها دقت کنید و قبل از ثبت نهایی تراکنش، کاراکترهای آدرس مقصد را مجددا کنترل نمایید.

 

2- کلیدهای خصوصی و عبارت بازیابی را به صورت فیزیکی ذخیره کنید

همان‌طور که می‌دانید فناوری بلاک چین بدون نیاز به نظارت یک موسسه یا شخص، امنیت دارایی‌های دیجیتال شما را تا حد زیادی تامین می‌کند. با این‌ وجود نباید از انتخاب کیف پول مناسب و حفاظت از کلید خصوصی آن غافل شوید. نگهداری از کلید خصوصی رمزنگاری شده و عبارت بازیابی کیف پول دیجیتال بخش مهمی از مسئولیت های شما در بازار ارز دیجیتال است.

شاید باور کردن این موضوع برایتان سخت باشد اما بر اساس گزارش Chainalysis  از مجموع 18.5 میلیون بیت کوین استخراج شده، بیش از 20 درصد آن‌ها به خاطر گم شدن کلید خصوصی دیگر قابل دسترس نیستند.

در هنگام ساختن یک کیف پول دیجیتالی جدید، از شما خواسته می‌شود عبارت بازیابی خود را یادداشت کنید. عبارت بازیابی ترکیبی از 12 یا 24 واژه با ترتیبی مشخص است. اگر زمانی کیف پول خود را گم کنید، این عبارت بازیابی کمک‌تان می‌کند تا دوباره کلیدهای خصوصی را تولید و به ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید.

ذخیره کردن عبارت بازیابی به صورت فیزیکی (مثلا با پرینت کردن یا حتی نوشتن آن روی یک تکه کاغذ) از ضرر کردن شما به واسطه اتفاقات متعدد از جمله آسیب دیدن کیف پول سخت افزاری یا از کار افتادن سیستم کیف پول نرم افزاری جلوگیری می‌کند.

 

3- هزینه‌ کارمزد‌ها را در نظر بگیرید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام معاملات باید به آن توجه نمود، میزان کارمزد تراکنش‌ها است. کارمزد تراکنش‌های معاملات صنعت کریپتو نسبت به بازارهای سنتی کمتر است اما به هر حال برای اینکه معاملات خود را به سرانجام برسانید، باید مبلغی را به پلتفرم‌های تبادل و شبکه‌‌ انتقالی که از آن استفاده می‌کنید، پرداخت کنید.

مقایسه هزینه تراکنش در شبکه های مختلف به کاربران کمک می کند تا بتوانند شبکه ای با کمترین میزان هزینه کارمزد برای انجام معاملات خود انتخاب کنند. در صورتی که کاربران شبکه مناسبی را برای انتقال ارزهای دیجیتال خود انتخاب نکنند، ممکن است برای نقد کردن رمزارزهای خود و همچنین برای انتقال ارزهای دیجیتال خود به کیف پول ها، هزینه های بسیار بالایی را بپردازند.

 

4- چندین ارز خاص یا تعداد محدودی از آن‌ها سرمایه‌گذاری نکنید

یکی از رایج‌ترین اشتباهات شما می‌تواند تنوع بیش ‌از اندازه سرمایه‌گذاری روی چندین ارز مختلف یا برعکس، توجه به یک یا دو ارز خاص باشد. تعداد ارزها و توکن‌های موجود در بازار بسیار زیاد است و روزبه‌روز شاهد افزایش هرچه بیشتر ارزها و توکن‌های نوظهور هستیم.

بنابراین ممکن است برخی از کاربران سبد خود را بیش‌ازاندازه متنوع کنند که این امر عواقب چندان خوبی در پی نخواهد داشت. در مقابل خرید چندین نوع ارز، خریدوفروش تعداد بسیار محدودی از توکن‌ها و سکه‌ها قرار دارد. حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که از قدیم می‌گویند، هرگز نباید تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف قرار داد. این جمله بیانگر یکی از مهم‌ترین قانون‌های صنعت کریپتو است.

اگر تنها چند مورد محدود را در سبد خود نگاه دارید، ممکن است در صورت ضرر، تمام یا بخش اعظمی از دارایی خود را از دست بدهید. درنتیجه رعایت اعتدال یکی از اصول مهم فعالیت در بازار است. بهتر است تنوع سبدتان قابل‌درک و قابل‌قبول باشد. یکی از سبدچینی‌های مناسب که نسبت‌های موجهی دارد، در زیر آمده است. این یک نمونه‌ی قابل‌قبول برای سبدچینی است. به آن توجه نمایید.

  • 40  درصد بیتکوین (BTC)؛
  • 20  درصد اتر (ETH)؛
  • 30  درصد آلت‌کوین‌ها
  • 10  درصد سکه‌های کوچک و باارزش

 

5- قیمت‌ها را مدام چک نکنید

یکی دیگر از اشتباهات رایج تریدرهای مبتدی بازار ارزهای دیجیتال این است که هر لحظه در حال چک کردن قیمت ارزهای دیجیتال هستند. این کار باعث می شود با کوچیک ترین رشد یا سقوط قیمت تحت تاثیر قرار بگیرند.

این روند معمولا بعد از رشد و افزایش قیمت ارز دیجیتال خریداری شده اتفاق می افتد و بعد از اولین سود، شخص دچار هیجانات مثبت شده و به صورت خودکار هر چند دقیقه به امید رشد مجدد، قیمت آن ارز را بررسی می کند. به مرور زمان این کار برای شخص تبدیل به یک عادت می شود. حالا تصور کنید اگر خلاف این شرایط برای شما پیش بیاید. در این صورت احساس ناامیدی و ناراحتی خواهید کرد. پس بهتر است خودتان را با این کار آزار ندهید.

 

6- تلاش نکنید از بازار انتقام بگیرید

تصور کنید که با تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، اقدام به خرید آن کرده‌اید، اما بازار بر خلاف تصور شما پیش رفته است. این معامله برای شما زیان به بار آورده است و مجبورید با ضرر، سفارش فروش آن را صادر کنید. تقریبا تمامی افراد مبتدی در چنین مواردی به فکر باز پس گیری زیان خود از بازار هستند. اصطلاحا این افراد به دنبال گرفتن انتقام از بازار هستند.

کنترل احساسات وقتی که در سود هستید کار آسانی است. همچنین در مواقعی که میزان ضرر شما کم است، کنترل احساسات و خشم کار دشواری نیست. اما زمانی که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید و بخش زیادی از سرمایه خود را از دست داده‌اید، دیگر کنترل خشم کار ساده‌ای نخواهد بود.

اگر می‌خواهید به یک معامله گر موفق در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شوید، باید پس از اشتباه های بزرگ، خونسردی خود را حفظ کنید و از تصمیمات هیجانی بپرهیزید. انجام معامله بلافاصله پس از تحمل یک ضرر بزرگ، منجر به ضررهای بیشتر خواهد شد. کمی از بازار فاصله بگیرید و در یک فضای منطقی به دنبال رفع مشکلات استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال خود باشید.

 

سخن پایانی

اشتباهاتی که در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهند، در اصل امری اجتناب‌ناپذیر است. اما بسیار مهم است که قبل از شروع سرمایه گذاری، به اندازه کافی برای درک جنبه‌های مختلف بازار زمان بگذارید و از اشتباهات گذشتگان درس بگیرید.

در این مقاله سعی کردیم تا رایج‌ترین اشکالات و اشتباهات کاربران و روش‌های کاهش این موارد که بیشتر تازه‌واردها مرتکب می‌شوند را برایتان توضیح دهیم. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا