آموزش

مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال که باید بدانید

بیت کوین | Bitcoin

بیت کوین اولین و مهم ترین رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۰۸ توسط یک فرد یا گروهی از افراد ناشناس، با نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. از آنجا که بیت کوین از لحاظ سهم بازار در جایگاه اول قرار گرفته، همواره قیمت آن یکی از مهم ترین ابزارها برای تحلیل بازار است.

آلت کوین | Altcoins

به تمامی ارزهای دیجیتال که بعد از بیت کوین ایجاد شدند، اصطلاحا آلت کوین می گویند. آلت کوین مخفف Alternative Coin، به معنی سکه های جایگزین است. در حال حاضر نزدیک به 9000 آلت کوین در بازار وجود دارد.

استیل کوین |  Stablecoin

منظور از استیل کوین (Stablecoin) نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن، کاملا به ارزش دارایی دیگری وابسته است. برای مثال، رمزارز تتر، در صرافی‌های ارزهای دیجیتال، معادل دلار است؛ یعنی هر تتر، یک دلار ارزش دارد.

ارزهای فیات |  Fiat currencies

ارز فیات یا ارزهای رایج، پول‌های دولتی هستند. پول‌های رایج کشورها مانند دلار، یورو، پوند، یوهان، ریال و … مثال‌هایی از ارزهای فیات هستند.

عرضه اولیه سکه | ICO

به فرایند جذب سرمایه گذار یا فروش عمومی توکن‌های ارز دیجیتال یک پروژه بلاکچینی برای اولین بار، ICO یا عرضه اولیه سکه می گویند. در این روش پروژه برای جذب سرمایه، توکن های خود را برای فروش اولیه قرار می دهد و کاربران با استفاده از ارزهایی مثل اتریوم و بیت کوین، در این پروژه ها سرمایه گذاری و از توسعه دهندگان حمایت می کنند.

توکن |  Token

توکن‌ها رمزارزهایی هستند که بلاک چین مخصوص به خود را ندارند و با استفاده از قرارداد هوشمند بر روی یک بلاکچین ساخته می‌شوند. مثلا توکن تتر که برای نقل و انتقال از شبکه بلاکچین اتریوم یا شبکه بلاکچین ترون و… استفاده مینماید.

ساتوشی |  Satoshi

یک ساتوشی کوچکترین واحد بیت کوین است. این نام از ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین برگرفته شده است. یک واحد ساتوشی برابر با 0.00000001 بیت کوین است.

اندازه بازار | Market Cap

مارکت کپ یا اندازه بازار در واقع میزان پول‌های فیات (دلار، پوند، یورو، تومان و ..) سرمایه گذاری شده در یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد.

دامیننس |  Dominance

به میزان تسلط یک ارز در بازار اشاره دارد، این معیار مهم ارزش بازار هر رمزارز را در مقایسه با کل بازار کریپتوکارنسی را نشان می‌دهد. یکی از معیارهایی است که معامله‌گران در هنگام خرید و فروش هر ارز به آن توجه ویژه‌ای دارند. سایت معتبر و قابل‌اعتماد CoinMarketCap ارائه‌دهنده معیار دامیننس ارزهای دیجیتال است. مثلا هنگامی که دامیننس تتر رشد می‌کند نشان دهنده ورود پول به تتر است و می‌توان از آن تفسیرهایی همچون خروج پول از ارزهای دیجیتال دیگر و … داشت.

تریدر | Trader

تریدر یا معامله گر، فردی است که با استفاده از سرمایه خود یا سرمایه دیگران اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌کند. نوسان قیمت این ابزارها باعث می شود تریدر بتواند سود کسب کند.کار تریدر این است که با انجام تحلیل، بهترین رمزارزها را از جنبه پیش بینی رشد، پیدا کرده و خریداری می کند. سپس، با گذشت زمان و افزایش یافتن قیمت دارایی در حد مورد انتظار تریدر، سود کسب می‌کند.

نهنگ | Whale

نهنگ ها بزرگترین بازیگران بازار ارزهای دیجیتال هستند. آن‌ها سرمایه گذارانی هستند که حجم زیادی از ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند. به همین دلیل رفتار آن‌ها بر بازار ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارد و می‌توانند باعث ایجاد صف‌های خرید یا فروش شوند.

استخراج |  Mining

ماینینگ یا استخراج، فرایندی که در آن سخت افزار کامپیوتر برای تایید تراکنش ها، یک سری محاسبات ریاضی انجام می‌دهد. این فرآیند توسط ماینر ها انجام می‌شود و معمولاً نیاز به قدرت پردازشی بسیار بالا دارد.

ماینر | Miner

ماینر به کامپیوتر یا تجهیزاتی گفته می‌شود که بر اساس توان محاسباتی خود، بیت کوین یا یک رمزارز خاصی را استخراج می‌کند. ماینر ها در ازای در اختیار گذاشتن قدرت پردازشی خود و کمک به شبکه، پاداشی دریافت می‌کنند که باعث آزاد شدن کوین‌ها از شبکه می‌شود.

تایید | Confirmation

برای انجام هر تراکنش در شبکه بلاکچین، باید معتبر بودن آن تایید شود. این تأییدیه یا Confirmation توسط ماینرها انجام می شود.

کیف پول |  Wallet

از کیف پول های ارز دیجیتال، برای ذخیره،‌ انتقال و دریافت رمزارز ها استفاده می شود. کیف پول های نرم افزاری مانند یک اپلیکیشن قابلیت نصب روی موبایل یا کامپیوتر دارند و کیف پول های سخت افزاری یک ابزاری فیزیکی هستند و عموما به شکل فلش مموری به کار می روند. هر کیف پول دارای یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی منحصر به فرد است.

کلید خصوصی |  Private Key

کلید خصوصی رشته ای از حروف و ارقام مختلف است که به وسیله آن، تراکنش های ارز دیجیتال در شبکه امضا می شوند. کلید خصوصی مانند رمز کارت بانکی شماست، بنابریان داشتن کلید خصوصی یک ارز به منزله دسترسی کامل به دارایی های آن کیف پول است.

کلید عمومی |  Public Key

کلید عمومی رشته ای حروف و ارقام مختلف است که نقش مکمل کلید خصوصی را در تایید تراکنش بازی می کند. کلید عمومی مانند شماره حساب بانکی‌ شماست و می توانید جهت نقل و انتقالات آن را در اختیار دیگران قرار دهید.

کلمات بازیابی |  Recovery phrase

مجموعه کلمات تصادفی شامل ۱۲، ۱۸و یا ۲۴ کلمه که در زمان گرفتن بکاپ از کیف پول به شما داده می شود. ثبت و نگهداری این کلمات بسیار با اهمیت است، زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل در کیف پول، تنها از طریق این کلمات می توانید کیف پول خود را بازیابی کنید.

آدرس |  Address

آدرس مجموعه‌ای از حروف الفبایی و اعداد است که نقش نام کاربری را در شبکه‌های انتقال ارزهای دیجیتال دارد. در واقع هرگونه واریز و برداشت ارز از طریق آدرس کیف پول شخص در شبکه انجام می شود. (آدرس معادل کلید عمومی یک کیف پول میباشد).

شناسه تراکنش |  Transaction ID

شناسه تراکنش رشته ای از حروف و ارقام مختلف است که از طریق آن می توانید جزئیات کلی یک تراکنش را روی شبکه بلاکچین مشاهده و پیگیری کنید.

کارمزد تراکنش |  Transaction Fee

کارمزد تراکنش هزینه ای که کاربران بابت تایید تراکنش پرداخت می‌کنند. این مبلغ توسط کاربر تعیین می شود و ماینر ها آن را برای تأیید تراکنش دریافت می‌کنند. ماینر ها معمولاً ابتدا تراکنش‌هایی با کارمزد بیشتر را تأیید می‌کنند بنابراین اگر سرعت تراکنش برای شما اهمیت دارد، باید هزینه بیشتری بپردازید. کارمزد تراکنش برای کسانی که روزانه ممکن است بارها اقدام به خرید و فروش کنند، اهمیت زیادی دارد.

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال | Fundamental Analysis

در تحلیل بنیادی سعی می‌شود تا ارزش ذاتی یک دارایی را با تحلیل اسناد، اخبار، اطلاعات و هر سندی که مرتبط به آن دارایی باشد تعیین کرد. در بازار ارزهای دیجیتال، معمولاً از تحلیل فاندامنتال برای تعیین ارزش یک رمز ارز در بلند مدت استفاده می‌کنند.

تحلیل تکنیکال | Technical Analysis

تحلیل تکنیکال بر استفاده از نمودارها، الگوها و شاخص‌ها برای پیش بینی قیمت یک ارز دیجیتال در آینده تاکید دارد.

بازار خرسی | Bear / Bearish

بازار خرسی به معنای بازار نزولی و رو به پایین است. بازار نزولی زمانی است که یک بازار افت قیمت طولانی مدت را تجربه می‌کند.

بازار گاوی | Bull / Bullish

بازار گاوی به معنای بازار صعودی و رو به بالا است. در این بازار سرمایه‌گذاران انتظار دارند قیمت‌ها افزایش یابد و با این فرض، رمز ارزی را خریداری می‌کنند به این امید که بعداً آن را برای کسب سود بفروشد.

مقاومت | Resistance

به سقف قیمتی یک ارز دیجیتال که پیش بینی می‌شود احتمال عبور از آن کم باشد، مقاومت می گویند. زمانی که قیمت از مقاومت عبور کند، سقف مقاومت جدیدی در سطح بالاتر ایجاد می‌شود.

حمایت | Support

از اصطلاح حمایت برای نشان دادن کف قیمتی که انتظار می‌رود روند کاهشی قیمت در آن متوقف و به شکل صعودی تغییر شکل دهد، استفاده می‌کنند. اگر حمایت یک ارز دیجیتال شکسته شود، کف حمایتی جدیدی شکل می‌گیرد.

ترسِ از دست دادن | FOMO

اصطلاح FOMO مخفف  Fear of missing outاست. از این اصطلاح، زمانی استفاده می‌شود که فردی نگران از دست رفتن سود سرمایه گذاری یا تصمیمش باشد.

پامپ و دامپ | Pump and Dump

افرادی که مقادیر زیادی از یک رمزارز را دارند، بر اساس ایجاد موج به خصوص در رسانه های اجتماعی، دیگران را تشویق به خرید رمزارزهای خودشان می‌کنند تا قیمت را به طور ساختگی بالا ببرند و زمانی که قیمت به اوج مد نظر آن‌ها برسد، تمامی رمزارزهای خود را می‌فروشند. این اتفاق ممکن است در جهت معکوس نیز رخ دهد. به انتشار اخبار مثبت و موج سازی که باعث افزایش قیمت می‌شود Pump و به تخلیه بازار با استفاده از اخبار منفی Dump می گویند.

هولد| Hold

کلمه هولد Hold به معنی نگهداری است و تریدر هایی که به آینده یک ارز دیجیتال امیدوار هستند به جای فروش، استراتژی هولد را در پیش می‌گیرند . HOLDیا Holding در حال حاضر یکی از استراتژی‌های مهم در تریدینگ به حساب می‌آید.

نوسان گیری | Swing Trading

نوسان گیری یکی از اصطلاحاتی است که در بین معامله گران ارزهای دیجیتال به خوبی شناخته شده است. در این روش، تریدر به صورت مداوم تغییرات و نوسانات ارزهای دیجیتال را دنبال می‌‌کند و با خرید و فروش‌های پر تعداد در مدت زمان کوتاه، به دنبال کسب سود است. از آن جایی که سود به دست آمده در هر معامله کم است، تریدرها با افزایش تعداد معاملات، سود نهایی خود را افزایش می‌دهند. نوسان قیمت در ارزهای دیجیتال باعث شده تا بسیاری از تریدر ها از این استراتژی استفاده کنند اما با این حال نوسان گیری همیشه سود آور نیست و می‌تواند یک استراتژی پر هزینه باشد.

آربیتراژ | Arbitrage

آربیتراژ یک استراتژی جذاب به معنای کسب سود از اختلاف قیمت در دو یا چند بازار است. این استراتژی خصوصاً در زمانی که قیمت یک ارز در دو صرافی یا دو بازار مختلف، دارای تفاوت قیمت است می‌تواند بسیار سودآور و کارآمد باشد. تریدر ها از این اختلاف قیمت استفاده کرده و با خرید از یک صرافی با قیمت پایین‌تر و فروش به یک صرافی با قیمت بالاتر درآمد کسب می‌کنند. (برای مثال فرض کنید قیمت یک خودرو در کارخان200 میلیون تومان است و در بازار آزاد قیمت 250 میلیون تومان است ، بنابر این اگر شخصی بتواند از کارخانه ماشین بخرد و در بازار آزاد بفروشد در واقع آربیرتاژ کرده و میتواند سود کسب کند).

ایردراپ | Airdrop

ایردراپ به معنی اهدا رایگان توکن‌های ارز دیجیتال شبکه به کاربران است. دو هدف اصلی از انجام ایردراپ تبلیغ پروژه و توزیع توکن‌های آن است. در ایردراپ کاربران با در ازای کارهای ساده مانند به اشتراک گذاشتن اخبار ارز با دوستان یا فالو کردن شبکه‌‌های اجتماعی پروژه، شانس برنده شدن در قرعه‌کشی ایردراپ پروژه را پیدا می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا