آموزش

مقایسه انواع کیف پول ها + مزایا و معایب

بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ این موضوع یکی از مهم ترین دغدغه‌های کاربران در بازار ارز دیجیتال است. نحوه‌ ذخیره‌‌سازی و امنیت دارایی ذخیره شده‌ ارز دیجیتال، نکته‌ی بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. بنابراین انتخاب کیف پول ارز دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با دقت و تحقیقات کامل انجام شود. در این مقاله ما فهرستی از بهترین و معتبرترین والت‌ها را معرفی خواهیم کرد و به بررسی ویژگی‌های هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

امنیت کیف پول، هزینه تامین آن، و قابلیت نگهداری ارزهای مختلف از جمله ویژگی‌های مهم در انتخاب یک کیف پول هستند که در بررسی انواع کیف پول ارز دیجیتال آن‌ها را مدنظر قرار می‌دهیم. کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان بر اساس متغیرهای متفاوتی مثل نحوه ذخیره سازی اطلاعات کیف پول، مالکیت آن و نحوه دسترسی به آن، به انواع مختلفی تقسیم کرد. کیف پول ارز دیجیتال بر اساس امنیت آن‌ها و نحوه اتصال آن‌ها به بلاک چین‌ها به منظور ایجاد تراکنش، به دو نوع :

«کیف پول گرم» (Hot wallets) و «کیف پول سرد» (Cold wallets) تقسیم می‌شوند.

کیف پول گرم چیست؟

کیف پول گرم به دسته‌ای از کیف پول‌ها گفته می‌شود که به اینترنت متصل هستند و به صورت آنلاین فعالیت انتقال ارز دیجیتال در بلاک چین را انجام می‌دهند. به دلیل راحتی کار، این کیف پول‌ها برای نگهداری مقادیر کم ارز دیجیتال برای استفاده‌های روزمره بسیار مناسب است اما برای نگهداری مقدار زیادی ارز دیجیتال بهتر است از کیف پول‌های گرم استفاده نشود.

مزایا

  • امکان معامله بسیار سریع برای خرید و فروش‌های روزانه
  • استفاده ساده و راحت
  • قابل استفاده برای سرمایه‌گذاران نوپا

معایب

  • نیاز به اینترنت دائمی و ثابت
  • امکان هک بسیار ساده
  • عدم قابلیت نصب در صورت حذف آن

انواع کیف پول گرم به سه دسته : «دسکتاپ»، «موبایل» و «تحت وب» تقسیم می شوند.

 

1-کیف پول های دسکتاپ:

کیف پول دسکتاپ به صورت یک نرم‌افزار در سیستم عامل‌های مختلف نصب می‌شود و کاربران با استفاده از آن به ارسال و دریافت رمزارز می‌پردازند. یکی از مهم‌ترین مزایای این کیف پول‌ها سادگی و راحتی در استفاده آن‌ها است. سرعت بالای تراکنش نیز از دیگر مزایای ولت‌های دسکتاپی است که باعث صرفه‌جویی در زمان کاربران می‌شود. اما نباید فراموش کرد که خطر نفوذ هکرها یا ویروسی شدن سیستم عامل در این نوع والت ها وجود دارد، بنابراین برای نگهداری مبالغ نه چندان سنگین رمزارز گزینه مناسبی هستند.

انواع کیف پول های دسکتاپ:

«کوینومی» (Coinomi)، «اتمیک ولت» (Atomic wallet) ،کیف پول متامسک (Metamask)

 

کیف پول کوینومی (Coinomi)

coinomi

این کیف پول از صدها رمزارز پشتیبانی می‌کند و در لیست بهترین ولت های ارز دیجیتال قرار دارد. طراحی کوینومی بسیار ساده و کاربرپسند است و کاربران مبتدی نیز به‌ راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. قابلیت مبادلات درون سیستمی و پشتیبانی بسیار قوی، ۲ ویژگی مهم کیف پول کوینومی است.

ویژگی‌های این کیف پول عبارت‌اند از:

  • مبادلات درون سیستمی
  • امنیت بسیار بالا
  • پشتیبانی از اکثر رمزارزها

 

کیف پول اتمیک (Atomic)

atomic

سطح امنیت کیف پول اتمیک تقریباً متوسط و منوط به رعایت تمامی نکات امنیتی توسط کاربران است. این والت ارز دیجیتال، قابلیت مبادلات رمزارز درون سیستمی را نیز به کاربران ارائه می‌دهد. اتمیک تنها بخشی از ویژگی‌های خود را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد و استفاده از تمامی امکانات آن به پرداخت هزینه نیاز دارد.

مهم‌ترین ویژگی‌های این کیف پول عبارت‌اند از:

  • رابط کاربری ساده
  • امنیت متوسط
  • پولی بودن امکانات پیشرفته

 

کیف پول متامسک (Metamask)

metamask

کیف پول متامسک یک گزینه بسیار مناسب برای کاربران Dapps و NFT‌ها است. نکته جالب این کیف پول عدم نیاز به نصب است. متامسک به صورت یک Plugin یا افزونه به مرورگر شما اضافه می‌شود و همواره در دسترس است.

مهم‌ترین ویژگی‌های این کیف پول عبارت‌اند از:

  • رایگان بودن
  • پشتیبانی از DApss
  • پشتیبانی از NFT

 

2- کیف پول های موبایل:

کیف پول موبایل کیف پولی است که در گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل‌های مختلف قابل نصب و استفاده است.

معروف‌ترین کیف پول‌های موبایل:

«تراست ولت» (Trust wallet)، «متامسک» (Metamask) و «کوینومی» (Coinomi)

 

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

trust wallet

کیف پول Trust بهترین کیف پول نرم افزاری است که به صورت غیرمتمرکز کار می‌کند و امنیت بالایی دارد. در زمان نصب این کیف پول، نیاز نیست هیچ‌گونه اطلاعات شخصی را وارد کنید. تراست ولت ۱۲ کلمه را برای بازیابی در اختیار شما قرار می‌دهد. این ۱۲ کلمه را یادداشت کرده و در یک جای امن نگهداری کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های این کیف پول عبارت‌اند از:

  • امنیت بسیار بالا
  • پشتیبانی از اکثر رمزارزها
  • قابلیت اتصال به صرافی‌های بزرگ از جمله بایننس

 

کیف پول متامسک (MetaMask wallet)

این کیف پول به صورت رایگان و در دو نسخه موبایلی و تحت وب در دسترس کاربران قرار گرفته است. اگر بیشتر خرید و فروش های شما مربوط به بی‌شمار توکن‌ و رمز ارز شبکه اتریوم (Ethereum) مخصوصا ارز دیجیتال بومی آن یعنی اتر (ETH) است، کیف پول بهتری از والت متامسک (MetaMask) پیدا نخواهید کرد. با استفاده از متاماسک والت علاوه بر اتریوم، قادر به اتصال و کار با شبکه‌های بایننس اسمارت چین و همچنین پالیگان نیز خواهید بود.

اما یکی از نکات بسیار مهم این کیف پول این است که این والت فقط برای ذخیره کردن کلیدهای خصوصی و عمومی مربوط به ارزهای بر بستر بلاک چین اتریوم (اتر و توکن‌های ERC20) و همچنین توکن‌های شبکه‌های منطبق با ماشین مجازی اتریوم (EVM) مثل بایننس چین (استاندارد BEP20) قابل استفاده است. به همین دلیل این یک کیف پول چند ارزی و مناسب برای کاربران دارای پورتفولیوی گسترده، متشکل از چندین کوین با بلاک چین متمایز، نیست.

 

کیف پول کوینومی (Coinomi)

کیونومی ساده‌ترین کیف پول دیجیتالی است که در نسخه موبایل و دسکتاپ به سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال ارائه شد. این کیف پول از امنیت متوسطی برخودار بوده و از تمامی ارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. کاربران برای استفاده از این کیف پول نیاز به پرداخت هزینه‌ای نداشته و می‌توانند به صورت رایگان تمام معاملات ارزی یا انتقال دارایی‌های خود را انجام دهند.

 

کیف پول سرد چیست؟

دسته دوم انواع کیف پول ارز دیجیتال از منظر امنیت، کیف پول‌های سرد هستند که در آن‌ها کلید خصوصی کیف پول به صورت فیزیکی نگهداری می‌شود و به هیچ عنوان در فضای آنلاین اثری از آن نیست. به همین دلیل امنیت این نوع کیف پول‌ها نسبت به کیف پول‌های گرم بالاتر است و معمولا برای نگهداری بلند مدتی حجم زیاد ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

مزایا

  • قابلیت ذخیره‌سازی آفلاین
  • امنیت بسیار بالا
  • قابلیت دسترسی بسیار ساده
  • قابل حمل در هرجا

معایب

  • نیاز به پشتیبانی در هر مدت مشخص
  • سازگاری ضعیف و کند
  • نیازمند بروز‌رسانی در هر نسخه

انواع کیف پول های سرد:

«کیف پول کاغذی» (Paper wallet) و «کیف پول سخت‌افزاری» (Hardware wallet) ارائه می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

کیف پول کاغذی

در این نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال، اطلاعات مربوط به کلید خصوصی کاربر بر روی یک کاغذ نوشته شده و در اختیار کاربر می‌گیرد. از آنجایی که اطلاعات کاربر به صورت آنلاین ذخیره نمی‌شود، امنیت این کیف پول بسیار بالا است.

توجه داشته باشید که کیف پول کاغذی ممکن است پاره شود یا در اثر برخورد با آب و آتش از بین برود به همین دلیل نگهداری از یک نسخه این کیف پول با ریسک زیادی همراه است.

 

کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول سخت‌افزاری دومین نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال سرد است که در آن اطلاعات حساب کاربر بر روی قطعات سخت‌افزاری نوشته می‌شود و کاربر می‌تواند به صورت آفلاین از امکانات کیف پول استفاده کند. کیف پول سخت‌افزاری امن‌ترین نوع کیف پول است که معمولا از تعداد زیادی رمز ارز پشتیبانی می‌کند. بزرگترین عیب این کیف پول‌ها هزینه بردار بودن آن‌ها است.

معروف ترین کیف پول های سخت افزاری:

کیف پول‌های «لجر» (Ledger)،«ترزور» (Trezor)

کیف پول ارز دیجیتال لجر (ledger)

ledger

کیف پول لجر نانو اس، بهترین کیف پول سخت افزاری است. این کیف پول سخت‌افزاری را از نظر کارایی می‌توان با Trezor مقایسه کرد. Ledger مدل Nano S، کیف پول سخت‌افزاری برتر شرکت سازنده آن است.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که Ledger را از بقیه کیف پول‌های سخت افزاری متمایز می‌کند، امکان بازیابی بدون نیاز به اتصال اینترنت است. Ledger از سال ۲۰۱۸ علاوه بر بیت کوین، بیش از ۷۰۰ کوین دیگر را نیز پشتیبانی می‌کند که به طور قابل توجهی از کیف پول Trezor بیشتر است.

Ledger نسخه‌ای با نام Ledger Nano X نیز منتشر کرده است که از قابلیت بلوتوث پشتیبانی می‌کند، با تلفن همراه سازگار است و در حجم وسیع‌تری قابلیت پشتیبانی از کوین‌ها را دارد.

مهم‌ترین ویژگی‌های این کیف پول عبارت‌اند از:

  • ضریب امنیتی بسیار بالا
  • پشتیبانی از اکثر رمزارزها
  • رابط کاربر پسند

کیف پول ارز دیجیتال ترزور (trezor)

Trezor به عنوان یکی از بهترین تولید‌کنندگان کیف پول‌ سخت‌افزاری مطرح است. از لحاظ پشتیبانی رمزارزها، به شما قابلیت ذخیره بیش از ۵۰۰ کوین مختلف از جمله بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و بیت کوین کش را می‌دهد.

Trezor دو مدل مختلف دارد:

Trezor One که با USB سازگار است و به کاربران این امکان را می‌دهد که به دستگاه‌های ویندوز و لینوکس دسترسی پیدا کنند.

Trezor مدل T، دستگاه گران‌تری است که مزایایی از جمله پردازنده بهتر، مشخصات شفاف‌تر و همچنین شاخصه‌های امنیتی پیشرفته‌تر دارد.

با کیف پول‌های Trezor شما می‌توانید اطلاعات کیف پول خود را با یک حساب به وسیله Dropbox همگام‌سازی کنید.

 مهم‌ترین ویژگی‌های این کیف پول عبارت‌اند از:

  • قابلیت ذخیره سازی آفلاین
  • امنیت بالا
  • سرعت پردازش مناسب

تصمیم نهایی با شما است!

فهرست کیف پول ارز دیجیتال که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم؛ هرچند فهرست برترین‌ها بود، اما تنها بخشی از بهترین کیف پول‌ بیت کوین و سایر رمزارزهای موجود در بازار است. شما از میان یک فهرست بلند بالا، می‌توانید یک گزینه‌‌ی مناسب را برای ذخیره‌ی دارایی رمزارز خود انتخاب کنید. کیف پول را باید بر اساس نیازهای خود و اهداف معامله و سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی انتخاب کنید و تحقیقات کافی را در رابطه با شرکت ارائه‌دهنده‌ی کیف پول و امنیت آن انجام دهید. به‌نظر شما بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ در بخش دیدگاه‌ها، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا